Οι χορτοφάγοι έχουν πιο υγιή προφίλ βιοδεικτών από ό, τι οι κρεατοφάγοι | EviaZoom.gr - Εύβοια News
9 ΧΡΟΝΙΑ EVIAZOOM
ΒΑΡΔΑΚΩΣΤΑΣ

Οι χορτοφάγοι έχουν πιο υγιή προφίλ βιοδεικτών από ό, τι οι κρεατοφάγοι

Νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη Μελέτη της Παχυσαρκίας χτυπάει το καμπανάκι στους κρεατοφάγους και μας κάνει να αναθεωρούμε τον τρόπο που τρεφόμαστε...

Η έρευνα που παρουσιάστηκε φέτος στο ECO (Ευρωπαϊκό Συνέδριο για την Παχυσαρκία), δείχνει ότι οι χορτοφάγοι φαίνεται να έχουν πιο υγιές προφίλ βιοδεικτών από ό, τι οι κρεατοφάγοι. Αυτό ισχύει για ενήλικες κάθε ηλικίας και βάρους και επίσης δεν επηρεάζεται από το κάπνισμα και την κατανάλωση αλκοόλ, σύμφωνα με νέα μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε περισσότερους από 166.000 ενήλικες στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο Δρ Carlos Celis-Morales από το Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης του Ηνωμένου Βασιλείου, ο οποίος ηγήθηκε της έρευνας είπε ότι δεν αναμένει από τους ανθρώπους να εγκαταλείψουν πλήρως το κρέας αμέσως. «Δεν είναι εύκολο να σταματήσουμε να τρώμε κρέας αν το κάνουμε εδώ και πολύ καιρό. Επομένως, ένας πιο εφικτός στόχος θα μπορούσε να είναι η μείωση της πρόσληψής του και η αντικατάστασή του με άλλες υγιεινές επιλογές όπως τα λιπαρά ψάρια, τα οποία είναι επίσης μια πλούσια πηγή πρωτεϊνών και ωμέγα-3 και άλλων βασικών θρεπτικών συστατικών."

Στη χώρα μας αυτό είναι φυσικά πολύ πιο εύκολο να συμβεί αφού υπάρχει πληθώρα ψαριών και μεγάλη ποικιλία σε όσπρια που μπορούμε να εντάξουμε στο εβδομαδιαίο διαιτολόγιό μας. Όλοι οι διατροφολόγοι επισημαίνουν ότι ακολουθώντας το μοντέλο της μεσογειακής διατροφής πρέπει να τρώμε όσπρια και ψάρι τουλάχιστον από δύο φορές την εβδομάδα το καθένα. Στα ράφια όλων των σούπερ μάρκετ βρίσκουμε πλέον μεγάλη ποικιλία σε όσπρια ελληνικής παραγωγής π.χ. στις προσφορές ΑΒ βρίσκουμε φακές Φαρσάλων ή φάβα Λάρισας και φρέσκα ελληνικά ψάρια όπως τσιπούρα Κεφαλονιάς και ελληνικά θράψαλα.

Τα παραπάνω τρόφιμα αποτελούν εξαιρετικές εναλλακτικές πηγές πρωτεϊνών υψηλής διατροφικής αξίας.

Ας δούμε όμως πιο συγκεκριμένα τα ευρήματα της έρευνας

Οι βιοδείκτες μπορεί να έχουν κακές και καλές επιπτώσεις στην υγεία, προάγοντας ή προλαμβάνοντας τον καρκίνο, καρδιαγγειακές και σχετιζόμενες με την ηλικία ασθένειες, πολλές άλλες χρόνιες παθήσεις αλλά ακόμα και την αντίδραση του οργανισμού μας στον κορονοϊό. Έχουν χρησιμοποιηθεί ευρέως για την εκτίμηση της επίδρασης της διατροφής στην υγεία. Ωστόσο, τα στοιχεία για τα μεταβολικά οφέλη που σχετίζονται με το να είστε χορτοφάγοι είναι ασαφή.

Για να κατανοήσουν οι ερευνητές εάν η διατροφική επιλογή μπορεί να κάνει τη διαφορά στα επίπεδα των δεικτών της νόσου στο αίμα και τα ούρα, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης πραγματοποίησαν μια μελέτη διατομής που ανέλυσε δεδομένα από 177.723 υγιείς συμμετέχοντες (ηλικίας 37-73 ετών), οι οποίοι δεν ανέφεραν σημαντικές αλλαγές στη διατροφή τους τα τελευταία πέντε χρόνια.

Οι συμμετέχοντες κατηγοριοποιήθηκαν είτε ως χορτοφάγοι, που δεν τρώνε δηλαδή κόκκινο κρέας, πουλερικά ή ψάρια (6,3% συμμετέχοντες) ή ως κρεατοφάγοι (93,7% συμμετέχοντες) σύμφωνα με την αυτοαναφερόμενη διατροφή τους. Οι ερευνητές εξέτασαν τη σχέση με 19 δείκτες αίματος και ούρων που σχετίζονται με τον διαβήτη, τις καρδιαγγειακές παθήσεις, τον καρκίνο, την υγεία του ήπατος, των οστών και των αρθρώσεων και τη νεφρική λειτουργία.

Ακόμη και μετά την καταμέτρηση πιθανών παραγόντων που επηρεάζουν τους βιοδείκτες όπως είναι η ηλικία, το φύλο, η εκπαίδευση, η εθνικότητα, η παχυσαρκία, το κάπνισμα και η κατανάλωση αλκοόλ η ανάλυση διαπίστωσε ότι σε σύγκριση με τους κρεατοφάγους, οι χορτοφάγοι έχουν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα 13 βιοδεικτών όπως:

1. ολική χοληστερόλη

2. λιποπρωτεΐνη χαμηλής πυκνότητας (LDL) χοληστερόλη - η λεγόμενη «κακή χοληστερόλη”

3. απολιποπρωτεΐνη Α (συνδέεται με καρδιαγγειακή νόσο)

4. απολιποπρωτεΐνη Β (συνδέεται με καρδιαγγειακή νόσο) 

5. γάμμα-γλουταμυλ τρανσφεράση (GGT)

6. αλανίνη αμινοτρανσφεράση (AST)

7. δείκτες λειτουργίας του δείκτη που υποδηλώνουν φλεγμονή ή βλάβη στα κύτταρα

8. αυξητικός παράγοντας που μοιάζει με ινσουλίνη

9. IGF-1, μια ορμόνη που ενθαρρύνει την ανάπτυξη και τον πολλαπλασιασμό των καρκινικών κυττάρων.

10. ουρικό

11. ολική πρωτεΐνη

12. κρεατινίνη

13. δείκτης επιδείνωσης της νεφρικής λειτουργίας.

Ωστόσο, οι χορτοφάγοι έχουν επίσης χαμηλότερα επίπεδα ευεργετικών βιοδεικτών, συμπεριλαμβανομένης της υψηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνης «καλή» (HDL) χοληστερόλη και της βιταμίνης D και του ασβεστίου (που συνδέονται με την υγεία των οστών και των αρθρώσεων). Επιπλέον, έχουν σημαντικά υψηλότερα επίπεδα λιπών (τριγλυκερίδια) στο αίμα και την κυστατίνη-C (γεγονός που υποδηλώνει χειρότερη κατάσταση των νεφρών).

“Τα ευρήματά μας προσφέρουν πραγματική τροφή για σκέψη”, σημειώνει ο Δρ Celis-Morales. Εκτός από την κατανάλωση κόκκινου και επεξεργασμένου κρέατος που έχουν συνδεθεί με καρδιακές παθήσεις και ορισμένους τύπους καρκίνου, τα άτομα που ακολουθούν μια χορτοφαγική διατροφή τείνουν να καταναλώνουν περισσότερα λαχανικά, φρούτα και ξηρούς καρπούς που περιέχουν περισσότερες θρεπτικές ουσίες, φυτικές ίνες και άλλες δυνητικά ευεργετικές ενώσεις.

Τροφή για σκέψη και για εμάς λοιπόν τα παραπάνω ευρήματα δίνουν μια ευκαιρία σε όλους μας τώρα που μπαίνει το καλοκαιράκι να κάνουμε μια υγιεινή στροφή στη δίαιτά μας τρώγοντας πιο πολλά λαχανικά και φρούτα και αντικαθιστώντας το κρέας με άλλες πηγές πρωτεΐνης όπως είναι τα όσπρια και τα ψάρια.

Βίντεο - Ρεπορτάζ







ΟΜΙΛΟΣ ΗΡΑΚΛΗΣ

Δημοφιλείς αναρτήσεις του μήνα